Uno sguardo d’insieme

Comballi

Torno, con i suoi 1250 abitanti, si affaccia con il suo dolce promontorio sul Lario, a soli sette chilometri da Como, lungo la strada, ora provinciale, che collega il capoluogo a Bellagio.
Chi la raggiunge, via lago o via terra, non può che rimanere colpito dalla bellezza del suo abitato, che si sviluppa tra la riva e il borgo, e che si completa con le località di Rasina, Piazzaga e Montepiatto. Quando si giunge a Torno, attratti dalle ville famose, come la Pliniana, oppure dalle chiese come San Giovanni nella quale è custodito il Santo Chiodo, si possono scoprire gli angoli più caratteristici del paese, come la piazza a lago sulla quale si affaccia la chiesa di Santa Tecla, il parco di Villa Zita (sede anche della Pro Loco), l’intrico di vie del centro storico che riconducono a un passato vivace, le fontane, le cappellette, i punti panoramici che offrono scorci di abitato, di lago e di monti.
Chi ama passeggiare può andare alla ricerca degli avelli, antiche tombe scavate nei massi erratici lasciati dai ghiacciai, oppure la Pietra Pendula, vero e proprio monumento naturale, che sorge a Montepiatto, o ancora può seguire i tracciati dell’antica Strada Regia. Chi ama le tradizioni, le iniziative culturali e i ‘sapori’ locali può partecipare alle numerose iniziative organizzate nel corso dell’anno dalle associazioni tornasche.

A General View

Battello Concordia

Torno with it's 1250 inhabitants slopes gently down along it's headland that juts into the Lake of Como, some 7 kilometers (4,5 miles) from Como along the rpovincial road leading to Bellagio. Whether arriving by lake or by road one is struck by the intricate beauty of the township's ancient buildings and dwellings as they climb from the lakeshore culminating in the upper tightly-knit part of the village (il Borgo), and it's satellite agglomerations of Rasina, Piazzaga and Montepiatto further up and along the hillside.
Arriving by (public) boat at Torno, one lands at the characteristic lakeside harbour and it's open square surrounded by dwellings, restaurants, hotels, pubs and the façade of the Santa Tecla church. Winding one's way uphill on half-hidden lanes and passageways one can pay a visit to the Municipal Villa - Villa Zita - (Pro Loco info-centre) and it's surrounding public park. Pushing on across the provincial road to Bellagio, one can proceed uphill through the medioeval maze of stairways, passages, alleys and by-ways of the township's upper part (il Borgo), eventually crossing over the highway again (downhill, this time) into the complex of buildings surrounding the main parish church of San Giovanni with it's shrine containing il Santo Chiodo (the Holy Nail). From San Giovanni there is a footpath parallel to the lake leading to the entrance gate of the park surrounding the famous historical Villa Pliniana (Pliny's Villa).
Determined hikers following the old hillside pathways, will also hit upon the "avelli", i.e. ancient tombs that were dug out from "errant boulders" (massi erratici), deposited by retreating ice-age glaciers, and eventually push on as far as the borough of Montepiatto (literally: Flat Hill) with it's natural monument: la Pietra Pendula - the Suspended Stone. Another alternative is to follow the ancient (signposted) Strada Regia (the Royal Road) that used to be the highway connecting the area's principal communities.
For those who enjoy traditions, local flavours and culture the various civic associations of Torno organise a number of community-activities all year round.

Translated from the Italian by O.J. Norbye,
Torno 2007